Thursday, July 21, 2011

Azam Sebelum Tahun Baru...

Assalamualaikum...=D

Syukur alhamdulillah, masih lagi diberi peluang untuk tulis blog petang nie...hmm...agak2 dah berapa lama yer saya tak update blog nie...ada nak dekat2 sebulan tak?? Biasalah, bila dah banyak program itu, program ini yang nak kena pergi, jadi, nak update blog pun
tak sempat dah...apatah lagi bila ada ujian hati menimpa...tapi syukurlah, semuanya dapat diselesaikan dengan baik...alhamdulillah...terima kasih kepada Dia sebanyak-banyaknya...=)


Okay, tengok pada tajuk petang nie, saya nak kongsi sikit dengan semua tentang azam saya selepas saya balik daripada Program Baktisiswa Sesaat Bersama Sehayat Terasa kat SMK Merapoh, Kuala Lipis lebih kurang sebulan yang lalu...

Meh sini saya nak senaraikan apa azam saya sebelum tahun baru nie...:

1. Saya nak simpan duit untuk masa akan datang..masa akan datang?? Oh, maksud saya masa akan datang, saya nak simpan duit untuk :
- Beli kamera DSLR yang diidam-idamkan...(kemungkinan bukan Canon 1000D lagi)
- Tampung pelajaran saya sampai master nanti...insyaAllah...(walaupun degree pun tak abis lagi)...hehe...
- Beli kereta Myvi...(sementara tengah bujang nie)...hehe...=)
- And last but not least, of course la simpan duit untuk kahwin...insyaAllah...doakan ya semua...=D

2. Saya nak BERUBAH, saya nak BERUBAH!!!
- Saya nak berubah ke arah yang lebih baik...saya sudah banyak menyusahkan orang lain sebelum nie...saya tak nak susahkan orang lain lagi...saya tak nak orang rasa sedih bila dengan saya...saya nak buat semua orang hepi...(salah satu impian saya)...insyaAllah...
- Saya nak mintak maaf kepada sesiapa sahaja yang pernah terasa hati dengan saya terutamanya En.Kumbang...saya mintak maaf kerana kekurangan dan kelemahan diri saya, saya banyak menyusahkan dan membimbangkan kamu...
- InsyaAllah, hanya dengan izin-Nya, saya akan cuba berubah dari semasa ke semasa...dan saya akan cuba menjaga hati saya sebaik-baiknya dan tetap terus setia...ya Allah,bantulah hamba-Mu ini...


3. Saya mesti menjadi seorang yang lebih tegas!!!
- Ya!!! Saya mesti menjadi seorang yang lebih tegas...sudah banyak teguran yang telah saya terima, hanya kerana kepimpinan saya yang lemah...kerana lemahnya saya ini, orang lain lebih senang untuk memijak-mijak saya...seolah-olah saya diperbodohkan oleh diri sendiri...


4. Saya mesti bijak dalam membuat keputusan!!!
- Saya akui, saya kurang bijak dalam membuat keputusan...saya selalu kurang yakin dengan keputusan yang saya sendiri tetapkan, sehingga menyebabkan orang lain menganggap saya ini terlalu bergantung kepada orang lain...saya sedih bila diperkatakan seperti itu, tapi semua itu berpunca daripada ketidakbijaksanaan saya sendiri...=(
- Satu lagi nasihat yang saya terima, saya harus membuat keputusan menggunakan akal yang dikurniakan dan berpandukan al-Quran dan Sunnah, bukan menggunakan nafsu dan emosi semata-mata...

5. Saya mahu menjadi seorang yang lebih rajin dan sentiasa bersungguh-sungguh!!!
- Azam nie saya selalu tanam setiap kali tahun baru dan setiap kali masuk semester baru...kadang-kadang saya kecewa kerana saya tidak dapat menjadi apa yang saya hasratkan pada semester tersebut...tapi saya yakin, Allah merupakan sebaik-baik perancang...Dia tahu apa yang baik untuk kita...ya!!! Saya yakin tentang itu...=)
- Saya sedih dengan diri sendiri kerana selalu tidur dan bangun lewat...tapi syukurlah solat Subuh saya tak terlepas...terima kasih kepada Dia kerana mengirimkan umi, ayah dan En.Kumbang kepada saya...alhamdulillah...=D Saya mahu jadi seperti anak dara yang lain, bangun di pagi hari, menyiapkan kerja rumah seawal yang mungkin...ini tak, sidai kain pun pukul 11.00...ish3...Fahana Fahana...

6. Saya nak pastikan saya boleh drive kereta seorang2 sebelum masuk semester baru nie!!!
- Waaahhh!!! Bunyi macam berlagakkan...eh, bukan2...saya tak berlagak...saya cuma sedih dengan diri sendiri sebab sudah dekat setahun saya dapat lesen kereta, tapi masih tak lepas drive sorang2...alhamdulillah, sejak beberapa hari nie, ayah dah bagi green light untuk saya pergi ambil dan hantar adik tanpa perlu ditemani ayah...alhamdulillah...terima kasih ayah!!! =D

Okay, setakat ini sajalah azam saya yang saya mahu capai dalam masa terdekat nie...banyak perkara yang perlu saya ubah dalam diri saya nie...saya ingin ucapkan jutaan terima kasih kepada :

- Umi dan ayah
- Akak, Apiq, Ain dan Luqman
- En.Kumbang
- Ulala Family (Nabilah, A'lawiah, Aifa, Sarah)
- Sahabat PERDAMA (Ezzah, Ain, Dila, Apen)
- Mantan PERDAMA (Kak Mas, Kak Haini, Kak Ana, Kak Miza, Hadi, Azri)

Kenapa??? Kerana kalian telah banyak bagi saya semangat baru untuk saya terus maju selangkah demi selangkah ke depan...meskipun diri ini selalu jatuh, tapi kalian tetap tidak putus2 dalam memberi dorongan...terima kasih juga kepada kalian kerana telah banyak mengajar dan memberi nasihat kepada saya...alhamdulillah, nasihat kalian saya ambil dari sudut yang positif...dan insyaAllah, saya akan tetap terus berusaha untuk terus maju dalam mengubah diri saya kepada yang lebih baik...aminnn...terima kasih semua...saya sayang semuanya...=D

Okay, sampai di sini sahaja dulu ya...moga ketemu lagi...insyaAllah...wassalam...=D

*jaga hati, jaga iman, jaga akhlak*

4 comments:

  1. insyaAllah,hrp sume yer dprmudhkn tuhan utk farhana~

    ReplyDelete
  2. ~insyaAllah...aminnn...terima kasih ari...=) moga2 ari jugak dipermudahkan segalanya...=)

    ReplyDelete
  3. Gauss-Seidal doakan kejayaan Nur Fahana binti Abd Halim..; )

    ReplyDelete
  4. ~terima kasih Gauss-Seidal...insyaAllah...aminnn...=)

    ReplyDelete