Wednesday, June 22, 2011

Muhasabah Diri...


Assalamualaikum...

Moga2 semuanya dalam keadaan sihat sentiasa...aminnn...mesti pelikkan bila tengok saya update waktu2 macam nie...actually, saya tak boleh tidur bila mengenangkan dosa sendiri...


Muhasabah diri...ya, bila saya mula duduk sorang2 tanpa gangguan daripada sesiapa atau apa2pun, saya terfikir, sejauh manakah cinta aku pada Dia yang telah menciptakan aku?? Sejauh manakah rindu aku pada Dia yang telah memberikan rezeki yang melimpah ruah kepadaku?? Selama manakah sujud aku pada-Nya disaat aku benar2 memerlukan-Nya?? Betapa pemurahnya Dia terhadap hamba2-Nya, Dia tetap memberi rezeki meski terkadang diri ini terleka kerana dunia...

Terkadang saya juga menyedari, "Aku bertudung, menutup aurat, insyaAllah, tapi sudah cukupkah ilmu agama yang ada dalam diri?? Sudah sediakah aku untuk memimpin orang2 yang lebih memerlukan?? Bolehkah aku membantu mereka atau mereka yang akan mengajar aku??"...bila menyedari kelemahan dan kekurangan dalam diri, mula merasakan diri ini sangat2 hina dan sangat kecil...

"Mungkin di luar sana, kamu adalah ketua, kamu mengarah orang lain untuk mengikut arahanmu...tapi adakah kamu sendiri telah menurut segala perintah Allah?? Ya, betul, saya takut untuk mengarah orang lain kerana diri saya terlalu lemah...saya sedikitpun tidak layak untuk menjadi seorang ketua...tapi, kerana ini amanah daripada Allah, saya wajib menjalankannya dengan baik...Ya Allah, moga2 segalanya dipermudahkan...aminnn...

Sesungguhnya, saya takut dengan diri saya sekarang ini...saya takut saya terleka dengan dunia...saya takut saya akan tersungkur sebelum cuba untuk bangun semula...
kawan, sahabat, teman, saya mohon,
tolong sedarkan saya andai saya terleka,
tolong kejutkan saya andai saya tertidur,
tolong bangunkan saya andai saya terlena,
dan tolong ingatkan saya bahawa hidup di dunia ini hanya sementara sahaja..
saya mohon lagi sekali kawan, sahabat, teman...tolong saya agar saya sentiasa berada pada landasan yang diredhai-Nya...sungguh, saya takut dengan dunia ini...


Saya sangat berharap agar diberi kekuatan dalam mengharungi hidup ini...sungguh, diri ini sangat2 lemah...hanya sedikit godaan dunia, kita bisa melupakan segala-galanya...

Ya Allah, jauhkanlah aku daripada segala perkara yang bisa menjauhkan aku dari rahmat-Mu...dan jadikanlah hamba2-Mu ini dari golongan orang2 yang bersifat mahmudah dan segala sifat yang Engkau redhai, sesungguhnya, jauhkanlah kami dari sifat2 mazmumah dan segala sifat yang Engkau murkai...aminnn, aminnn, aminnn, ya Rabb'al A'lamin...

InsyaAllah, moga ketemu lagi...wassalam...=)

*jaga hati, jaga iman, jaga akhlak*


No comments:

Post a Comment